Bronse i Medieprisen 2018!

 
Fra venstre: Martine Nerland (Wavemaker), Wenche Selbo (kundeansvarlig for Grønt Punkt i Hegnar Media), Richard Kristoffersen (leder av Hegnar Brand Studio) og konfransier for Medieprisen 2018 Jon Trygve Hegnar.

Fra venstre: Martine Nerland (Wavemaker), Wenche Selbo (kundeansvarlig for Grønt Punkt i Hegnar Media), Richard Kristoffersen (leder av Hegnar Brand Studio) og konfransier for Medieprisen 2018 Jon Trygve Hegnar.

I dette caset hjalp vi Grønt Punkt Norge med å få norsk næringsliv til å ta ansvar. Kampanjen ble tildelt bronse på Mediaforum i kategorien mediekanal. I hard konkurranse med andre mediekanaler som event, youtube, digitalt med mer, seilte Kapital opp med det eneste printcaset i denne kategorien under prisutdelingen 2018. Vi takker Grønt PunktWavemaker og Circus for samarbeidet!

 

Slik startet samarbeidet

Etter at Grønt Punkt fikk konkurranse av NORSIRK i 2016 måtte de finne en måte å svare på konkurransen. Norske bedrifter hadde akkurat fått lovpålagt krav om å ta ansvar for emballasjen de produserer og bruker. Ettersom konkurrenten hadde kommet på markedet og presset Grønt Punkt på pris var det en frykt at Grønt Punkt ville miste medlemmer.

Grønt Punkts mål var klare. De måtte beholde, eller øke medlemstallet, og beholde alle kundene som kvalifiserte som A-listekunder. De måtte også få flere toppledere til å tenke på dem og se dem som en rådgiver innen grønn tankegang. Ettersom Grønt Punkt hadde 85 prosent av markedsandelen på medlemslistene ville det bli vanskelig å beholde alle kundene.

Bilde1.jpg
Bilde2.jpg

Utfordringen vår

Da Wavemaker tok kontakt med oss hadde de allerede bestemt seg for å bruke Kapital. Sammen med reklamebyrået Circus hadde de laget kampanjen «Sov godt». Dette var en kampanje, men utfordringen var å finne ut hvordan den tilpasses og optimaliseres mot Kapitals lesere? Spørsmålet vi stilte oss var om vi kunne gjøre noe som en printkampanje sjeldent klarer.

Vi måtte tenke nytt og utenfor boksen da vi ønsket å gjøre noe som ikke hadde blitt gjort tidligere. Vi ville gi Grønt Punkt eierskap til den årlige Bærekraftutgaven av Kapital og la dem slippe til på redaksjonell plass. På den måten ville vi lage en umiddelbar interaksjon med leseren for å få mye oppmerksomhet.

Løsningen ble at vi ville skifte ut alle punktumene i bærekraftdelen til store grønne punkter på den neste utgaven av Kapital. Tilslutt hadde vi en annonse som spurte leserne om de hadde lagt merke til de grønne punktene.

Bilde3.jpg

Enorm respons

Temautgaven om Bærekraftig fremtid var inne i sitt femte år da vi utførte dette prosjektet i 2017. Temadelen utgjorde 22 redaksjonelle med grønne punktum i bold gjennomgående. De fire content-sidene ble laget i samarbeid med reklamebyrået Circus og tilpasset til Kapitals målgruppe.

Responsen var enorm. 73 prosent av leserne hadde lagt merke til de grønne punktumene, og 54 prosent av de som ikke la merke til punktumene, bladde tilbake når de ble gjort oppmerksomme på dette. Med Kapitals lesertall betyr det at 100.000 lesere bladde tilbake.  Til sammen traff vi med 88 prosent total oppmerksomhet! Vi knuste Kapitals tidligere måling som lå på 76 prosent. Som en bonus ble hele 51 prosent av leserne mer positive til Kapital.

Grønt punkt.JPG

Grønt Punkts nådde målene de hadde satt seg. I 2017 fikk de 158 nye medlemmer, noe som utgjør omtrent 3900 tonn emballasje. De mistet ingen av A-listekundene og kjennskapen til at Grønt Punkt blir sett på som rådgivende økte med fire prosent.

Kommunikasjonsrådiver Arve Martinsen hos Grønt Punkt var strålende fornøyd med resultatet.

arve martinsen.jpg

"I denne kampanjen var det viktig for oss å nå ledere og beslutningstagere i norske bedrifter. Kapital var derfor en viktig kanal for å nå kampanjemålene. En vesentlig del av kampanjens suksess var Kapitals evne til å tenke utenfor boksen i denne bærekraftdelen. Kombinasjonen av de grønne punktumene, en annonse som forklarer hvorfor de var grønne, samt content innhold som beskriver kampanjen var med på å øke oppmerksomheten til Grønt Punkt Norge og forsterket budskapet. Vi er veldig godt fornøyd med hvordan Kapital hjalp oss med å løse denne oppgaven."

Ramtest kapital.png

La oss oppsummere

Med Grønt Punkt leverte vi en ny og annerledes løsning. Selv om selve budskapet i annonsene er lagt, er det mulig med kreativ nytenking å utnytte mediet til å forsterke budskapet. Vi viste at det er mulig å på en elegant måte bruke redaksjonell plass til å kommunisere kommersielt, uten å gå på akkord med redaksjonens uavhengighet. Løsningen fikk stor oppmerksomhet og grepet med å bytte ut alle punktum i den redaksjonelle delen forsterket budskapet til Grønt Punkt. Etter kampanjen har Grønt Punkt hatt positiv vekst i medlemstallet og de andre KPI’ene i et stadig tøffere marked. I et marked med stadig bransjeglidning klarte vi på en veldig god måte å utnytte kompetansen til mediet, reklamebyrå og mediebyrå.

"Det var kjempegøy å få utfordringen fra kunde og byrå, og vi snudde oss virkelig rundt for å levere" .

– Resultatene vi fikk var over all forventning og viser at print fungerer. Kampanjen gikk også digitalt, men vi valgte å sende inn den delen som gikk på papirutgaven til Kapital. Kapital er magasinet i Norge som har lengst gjennomsnittlig lesetid og er en effektiv kanal mot norske ledere. Vi merker økt etterspørsel på content i trykte medier og våre tester viser at det er effektivt., sier Richard Kristoffersen, leder av Hegnar Brand Studio

Og sist men ikke minst, vi gjorde verden til et renere sted!

Grønt punkt 1.png