Tre kommuner med eget PR-stunt

 Eksempler på annonsene som ble kjørt på nett, i avis og magasin.

Eksempler på annonsene som ble kjørt på nett, i avis og magasin.

Tre kommuner gikk sammen og ønsket seg flere bedrifter og innbyggere. De hadde et budsjett som vi måtte forholde oss til. Valget ble en digital content-sak på Hegnar Agenda, helsider i Finansavisen, og stillingsannonser i Finansavisen og kapital.

Dette er en vinn-vinn-situasjon for oss alle. By-regionprosjektet har mange fine prosjekter, og dette legger seg på toppen av det. Vi er også med og bidrar til flere arbeidsplasser, sier Wenche Huser Sund, ordfører i Grue. Hun synes ikke Solør-kampanjen ødelegger for By-regionprosjektet.
Det er Solørfondet som har betalt for den store markedsføringskampanjen hos Hegnar og Finansavisen, og Huser Sund er fornøyd med det de fikk for sitt budsjett.
– Våler, Åsnes og Grue har Solørfondet. Vi satt i et møte og snakket om hvordan vi skulle dele ut penger. Pengene skal skape vekst i kommunene, og så kom jeg på ideen om å lage en kampanje for Solør, sier Wenche
Huser Sund, og fikk med seg ordfører Ørjan Bue i Åsnes og Lise B. Svenkerud fra Våler på denne nye tankegangen.

Fire helsider

– Jeg ønsket å gå til Finansavisen og Hegnar Media. Vi forhandlet oss fram til en veldig god pris, og jeg mener denne kampanjen egentlig er verdt én million kroner. 
– I henhold til budsjett fikk vi fire helsider i Finansavisen på side tre på lørdager. Vi har fått halvsider i både Kapital og Finansavisen, og det er laget en film og en artikkel. De var her en hel dag og filmet oss tre ordførere, sier Wenche Huser Sund, og forteller at hun har hatt flere konkrete henvendelser fra bedrifter etterpå. Foreløpig vil hun ikke si hvilke bedrifter dette er.
– Denne kampanjen er blitt lagt merke til nasjonalt også. Kommer det en stor bedrift til Kongsvinger, så heier jeg på den. Det samme må Kongsvinger gjøre om det kommer store bedrifter til Solør. Grunnen til at vi har kjørt kampanjen, er at vi hadde penger i Solørfondet. Ellers ville vi ikke hatt råd til den, sier Huser Sund, og ser ikke bort ifra at det kan bli flere stunt framover.
– Filmen fra Hegnar er sett veldig mye, og jeg gleder meg til å få rapporten om hvordan de har opplevd denne kampanjen, sier Huser Sund.

Sprekt forslag

– Det er vanskelig å si når vi kan se noen konkrete eksempler på dette. Men alt vi gjør, vil gi resultater. Og det tar for eksempel tid å flytte en bedrift. Noen kommer til oss, jeg tror folk er lei av å sitte i kø. Her får de rimeligere hus, trygge skoler og
barnehageplass på dagen. Bedrifter vil få rimeligere husleie, byggeklare industritomter og stabil og god arbeidskraft, mener Huser Sund.
Hun får støtte fra kollegene i nord. Ørjan Bue fortalte i forrige uke at han hadde hatt konkrete henvendelser fra både bedrifter og nye innbyggere som så på distriktet som interessant.
– Jeg synes forslaget fra Wenche om å gjøre dette, var spennende og tøft. Vi må gjøre noe sprekt for å markedsføre distriktet vårt, sier Våler-ordfører Lise B. Svenkerud.
Hun har blant annet fått gode tilbakemeldinger fra eget næringsliv om kampanjen. Den er sett og er blitt lagt merke til.

Ødelegger ikke for regionen

PR-stuntet fra Solør ødelegger ikke for By-regionprosjektet, mener leder Lars Gillund.
– Jeg kan til og med si at det er spennende å få erfaringer med å rekruttere tilflyttende næringsliv som vil komme hele regionen til gode. Lykkes de med denne kampanjen, er det ingenting som er bedre for regionen vår. Klarer Grue å trekke til seg en bedrift og flere arbeidsplasser med denne kampanjen, så vil det være positivt for Kongsvinger også, sier Lars Gillund, og forteller at regionen selv skal ha en kampanje for å markedsføre distriktet. Det blir da uten Våler, ettersom de har meldt seg ut av Kongsvinger-regionen.
– Dette vil være mer spisset mot en målgruppe. Jeg har presentert dette for regionrådet, og har fått aksept, sier Lars Gillund.

Saken er gjengitt med tillatelse fra
Kenneth Mellem, Glåmdalen