Produksjonsguide

Hvordan lager vi godt innhold for din bedrift? Reisen fra første møte til endt kampanje er en kreativ og spennende opplevelse. 

1.       Strategi og konseptutvikling

Første runde dreier seg om å kartlegge behov. Det er her vi sammen har en eller flere workshops, for å legge en strategi. Vi utforsker mulighetene for kreativ historiefortelling som er spesialtilpasset din bedrift og deres behov. Når man møtes i slike åpne settinger, hvor noen kommer utenifra og ser inn, resulterer det ofte i nye og spennende ideer som er annerledes enn det som vanligvis dukker opp.

2.       Produksjon

Etter at vi har blitt enige om en strategi tilbyr Hegnar Media å produsere alt innholdet. Her har vi prosjektledere, fotografer og tekstforfattere, med bred erfaring innenfor innholdsmarkedsføring.

Når det gjelder godt innhold er det dessverre ingen enkel oppskrift på hvordan man kan komme dit. Det må jobbes med gjennom ulike idemyldringer og workshops slik at vi sammen kan komme opp med den beste strategien for din bedrift og de beste midlene for å oppnå ønsket effekt.

Vi i Hegnar Media starter prosjektet med en workshop med din bedrift, hvor vi sammen diskuterer ulike løsninger som er skreddersydd for deres behov.

Deretter vil profesjonelle fotografer og tekstforfattere produsere et utkast til din bedrift. Hvis vinklingen da sitter, er det to påfølgende runder med korrektur før saken publiseres.

3.       Optimalisering

Når saken er publisert begynner jobben med optimalisering. Vi driver med løpende optimalisering og spredning for å få best mulig trafikk til saken og andre konverteringsmål.

Re-targeting er nesten obligatorisk for å «makse» effekt av content-kampanjen. Vi har i tester økt konvertering med 50% med et beskjedent antall visninger. Re-targeting prises som (CPM) men visningsmengden vil variere med antall lesere pr. sak. Vanlig pris på dette ligger mellom 5.000 til 10.000 kr pr. sak.  Vi kan også re-targete lesere på andre sider enn Hegnar.no.

Finansavisen, Kapital og hegnar.no utgjør til sammen businesskanalen. Disse tre produktene har svært ulike lesere, som gjør det mulig å spisse budskap etter kanal og lesere. Vi sitter på omfattende innsikt om våre lesere.

Innholdsmarkedsføring handler om å fortelle de gode historiene. De som er ektefølt og som engasjerer. Kundene skal føle seg sett og tatt på alvor. Det å lage godt innhold er ingen enkel oppgave, men dersom det gjøres riktig er det lite som kan sammenlignes når det gjelder effekten. 

Lurer du på hva som er godt innhold, har vi samlet en rekke gode eksempler for deg! 

Er innholdsproduksjon noe for din bedrift? Vi tar gjerne et møte med deg for å diskutere mulighetene!

blackfridaybjørklund-696x522.jpg

Ting å tenke på!

Grunnen til at native har vokst så mye de siste årene er en direkte konsekvens av at effekt på bannere har vært i nedgang. Man snakker gjerne om ”banner blindness”. Content som brukes rett vil øke engasjement og effekt av en kampanje.  Man ser nå at content konverterer 3-4 ganger bedre enn tradisjonell bannerannonsering.

Alle kampanjer trenger content i en eller annen grad som tilfører dybde og engasjement. Veksten i sosiale medier har også gjort at man produserer mer innhold,  men nå er det vanskeligere å bli sett. Derfor så bør man distribuere innholdet i flere kanaler og jobbe litt lengre opp i salgstrakten.

Hva trenger kunden?

Kunden må tenke på sin kunde først, altså leseren!

Først må man lage det riktige innholdet.

Du kan ha verdens beste distribusjon og teknologi, men hvis ikke innholdet engasjerer, treffer og informerer, så minsker verdien.

Man må prøve å ”connecte” med leseren og gi noe den trenger i stedet for å forstyrre.

Prøv å jobb lengre opp i trakten og engasjer for å skape et forhold til nye interessenter. Tenk at første klikk informerer og jobb med denne dataen taktisk (bannerannonser) i etterkant. Å spore siste klikk før konvertering sier mindre om brandingjobben som er gjort.

Hva må innholdsprodusenten kunne?

Godt innhold krever godt arbeid. Man må ha eierskap, driv og kunnskap rundt faget sitt.

Innholdet må tilpasses kanalen det er i, for å virkelig treffe leseren. Det er en grunn til at de er nettopp på den kanalen og da forventer de innhold som treffer i den atmosfæren.
 

Valg av kanal

Når man har laget det riktige innholdet må det distribueres riktig  og til riktig tid.

Invester tid i den kanalen du går i. De kanalene som Hegnar Media tilbyr er egentlig godt segmenterte, men jo mer eierskap du tar i kanalen, jo mer personalisert virker innholdet.

 

Optimalisering og analyse

Innholdet lever med nyhetsbildet. Tilpass innholdet for å gjøre det mest mulig dagsaktuelt. Sørg for å ha kontroll på både ”first click” og ”last click”.  Alt etter hvilke mål man setter for kampanjen, så må man se på lesetid, demografi, click-through-rate (hvor mange av leserne klikket seg videre fra artikkel til kunde) Jobber kunde og mediekanal tett sammen, kan man se hva som konverterer og hvilket innhold skaper.